G.U.V. GENTSE UNIVERSITAIRE VLIEGCLUB | |
|
| Herman Crommelinckx (+) |
| |
|
|
| Courtesy Raymond DE CLERCQ |
| | |
|
| | . |
| |
|
G.A.C. GHENT AVIATION CLUB | |
|
|
|
| OO-EVO courtesy Jan Cortvriend (Pilot Robert Snauwaert) |
| | | | Zou u me kunnen zeggen wanneer precies de OO-EVO verhuisde van Gent naar Wevelgem ? Ik vermoed dat dit in 1965 was. KAN HIER IEMAND OP ANTWOORDEN De OO-EVO werd definitief buiten gebruik gesteld bij Zoute Aviation Club op het einde van de vliegdag 15/08/1972, daarna gedemonteerd en terug gegeven aan het zweefvliegcentrum te St-Hubert. De laatste vliegdag werd een foto genomen (zie bijlage). Momenteel is de tiger moth nog steeds luchtwaardig, en vliegt met immatriculatie ZK-TGR sinds 2005 in Nieuw-Zeeland. Met beleefde groeten, Herman Vanhoutte B-8560 Wevelgem herman.vanhoutte@skynet.be
|
|
|
| | OO-FDG (This is OO-FDB, Exactly the same OO-FDG.) No picture available. I crashed OO-FDG on 12 May 1962.......(Picture available under "Aircraft crashes") |
| |
|
|
| OO-GAB - Piper L4H "Cub" Reg. 21.05.1946
Picture Courtesy Michel DAVAIN |
| | With "Toto" in the cockpit. |
| |
|
|
OO-GAE - Piper L4H "Cub"
Picture Courtesy Michel DAVAIN |
| | |
|
|
| | | Courtesy Raymond DE CLERCQ |
|
|
| | | Courtesy Raymond DE CLERCQ |
|
|
| Courtesy Peter Mullaert |
| | |
|
|
|
|
|
|
|
|
| My son Christophe (1972 ....) |
|
|
|
|
| Document courtesy Piet Dhanens |
| | De Ontbinding
Van links naar Rechts ; Rudy Van Den Broecke, Gaston De Luyck, Richard Byttebier, Eric De Groote, Roeland De Jonghe, Daniel Van Der Sypt, Frans CROO (Voorzitter), René Van Melle, Walter Van Loock, Laurent Claeys |
| |
|
|
|
G.F.C. - Ghent Flying Club | Dit was de Nederlandse tegenhanger van de vooral als Franstalige doorgaande GAC. De benaming werd voor her eerst in 1957 gebruikt onder sponsoring door V.A.B. Bestuur;
Jacky Semey en broers, De Buck-Van Overstraete *** | |
|
| NEW : dinsdag 16 april 2013, 11:13 Jacky Semey Picture, courtesy George DIERICKX
|
|
| | Courtesy Raymond DE CLERCQ |
| |
|
|
| Courtesy George DIERICKX |
|
|
|
- Click on right corner below to have full screen
| |
|
|
| NEW : dinsdag 16 april 2013, 10:57 Courtesy Raymond DE CLERCQ Albert DUQUET met Eddy COPPENS |
|
|
| | Picture courtesy Luc Barry |
|
|
|
| | Photo courtesy Frans Dechaene |
| |
|
| Photo courtesy Frans Dechaene |
| | Courtesy Piet Dhaenens |
|
|
STORK Aviation | | . |
|
|
In 1972 werd de SV-4B (ex V29 Belgian Airforce) gekocht door de STORCK Company. Vier bestuurders met name Guy VANDERLINDEN, Willy VAN CAUWENBERGE, Roland MINEBO en René SMETS. De firma gaf de eerste letter van hun voornaam voor de burgerlijke registratie OO-GWR - G van Guy, W van Willy en R van Roland & René. |
|
| . V29 stored at Koksijde Airbase FOR SALE |
| | | vlnr, Willy VAN CAUWENBERG, René SMETS, Roland MINEBO & Guy VANDERLINDEN, preflight before ferry flight Koksijde > SDW |
|
|
| Guy, boarding for the ferry flight 16 January 1972 |
| | Smile, you are on candid camera .... |
|
|
|
Pitures taken during the ferry flight |
|
|
The proud owners of their "STORK" bird.... |
|
|
The mystery of the registration change, OO-GWR became suddenly OO-GWB | . |
|
| SDW 3 april 1972 Initiation flight on OO-GWR Front seat; (FI) Guy Vanderlinden Back seat: Eddy Coppens
|
| | Willy VAN CAUWENBERG assiting Remy VAN BRUSSEL on OO-GWB ?????? |
|
|
The answer was found on a very interesting, dedicated website on the SV-4. Click on the URL to visit the site. | |
|
|
|
|
|
| Owner of WALAIR, Walter DE ROOSE |
|
| Picture courtesy Luc BARRY taken at St.Denijs-Westrem |
| | As it is flying in EBKT Wevelgem |
|
|
|
|
| | Foto courtesy Frans Dechaene |
|
|
IBIS Aviation | |
|
| Foto's courtesy Frans Dechaene |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
OO-MUZ werd aangekocht door Guy & Jacky, oorspronkelijk voor luchtdopen in EBOS (Ostend airport)
Overbrengen aangekochte Morrane MS 884 Ralley
Op 06, 07 & 08/11/1964 werd het nieuwe toestel overgevlogen door Guy, van de fabriek in Tarbes-Ossun
Uittreksel vliegboek Guy
|
|
|
Foto courtesy Jan Cortvriend |
|
NORD 1203 "NORECRIN" 00-PIF |
|
zaterdag 12 januari 2013, 14:19
|
|
In front of Ghent SDW airfield hangar
As far as I can remember, belonged to Hans VERHAEGHE and ???? - Does anybody has more information?
received from Peter Staelens on 23 November 2012 ;
Hi Guy,
Ik ben eens dieper in je website gedoken en vond nergens een verwijzing naar de OO-PIF. Was die niet op een of andere manier met Sint-Denijs verbonden, eigendom van een dokter of zo aan 't Citadelpark? Heeft die geen buiklanding gemaakt in Lesquin? Dit is wat ik gevonden heb op het web: http://www.airport-data.com/aircraft/OO-PIF.html#aircraft728744 http://www.planepictures.net/netshow.php?id=209676 Groeten, Peter
|
|
Photo Robin BAMPS »> Source : PlanePictures.net
Robin's comment on his published picture on http://www.planepictures.net/netshow.php?id=209676
OO-PIF It took me long to get some information about this airframe, which is in use now as an eye-catcher with Eurorent in Hasselt. Previous registrations were OO-PIF and F-BEMS, c/n 100. Manufactured in 1947. The propeller is replaced by neon signs. |
|
|
Taylor J2 Cub OO-DEO |
Op navraag van Luc Wittemans over informatie van bovenvermeld vliegtuig kreeg ik volgend antwoord van Willy Van Cauwenbergh;
Deze cub stond op het ogenblik van het uitbreken van den oorlog in de hangaar van St. Denijs, en na besprekingen met de Duitse comandatur, hebben zij toelating gekregen deze weg te halen, en heeft gans den oorlog in het magazijn van Mr. Schelstraete achter het station in de poelsnepstraat gestaan, om nadien in 1946 deze in Charleroi volledig te laten op punt zetten. Deze cub had maar 65PK onder de kap en iets te licht bevonden, daarom hebben zij hem later verkocht, en een andere van het Amerikaans leger aangeschaft met 95 PK.om deze dan nadien volledig te vernieuwen alsook de motor waar al de stukken (motor)rechtstreeks in Amerika besteld geweest zijn, En later dan het kenteken OO-RAL droeg
Verdere informatie over dit toestel van Luc Witteman; Taylor J 2 Cub OO DEO 18.11.1938 ingeschreven op naam van R. Vandenbosch, Haren 16.05.1939 eigenaar gewijzigd naar G. Fecheyr, (Gent) 09.06.1939 eigenaar gewijzigd naar G. Fecheyr, R. Vercoutere, R. Van Cauwenberghe & L. Schelstraete, (Gent) 08.06.1951 eigenaar gewijzigd naar G. Cruls, Bierset 30.04.1962 geschrapt uit het register
Er zijn voorbeelden bekend van Belgische vliegtuigen die naar het buitenland vluchten in mei 1940 en na de oorlog terugkeerden maar OO-DEO is, voor zover mij bekend, het enige vooroorlogse vliegtuig dat de oorlog IN België overleefde. Maar de manier waarop is voorlopig nog een raadsel: werd het ergens in een schuurtje opgeslagen en bleef het vijf jaar lang aan het zicht van de Duitsers onttrokken? Zijn de namen Fecheyr, Vercoutere, Van Cauwenberghe of Schelstraete bekend in Gentse luchtvaartkringen? Ze komen in elk geval niet voor als bestuurslid van SGVSM of Ghent Aviation Club. Weet iemand iets meer over dit vliegtuig en/of zijn Gentse eigenaars |
|
OO-AAA | Ingeschreven op naam van Seynaeve-Isebaut (Oostrozebeke)
|
|
OO-AAB | Ingeschreven op naam van Charles Bultiauw (Wevelgem) verkocht aan G.A.C.
|
|
OO-AAZ |
BENES-MRAZ M1 SOKOI C:/N 9 Reg. 07/01/1947
Ingeschreven op naam van AIR UNION - Het Zoute > verkocht aan Jean Seynaeve(+) -Isebaert (echtgenote Jean) Oostrozebeke
|
|
OO-ACC | A.Coessens (Overboelaere), Roger DE Cuyper (Oordegem)
|
|
|
courtesy Jan Cortvriend
|
| |
|
|
Foto, courtesy Michel De Munter |
|
|
Picture courtesy Luc BARRY |
|
VISITING AIRCRAFTS |
Picture courtesy Marc Devisscher |
|
|
|
Eén van de regelmatige bezoeker was Herman DE WULF. Luchtvaartspecialist voor HET LAATSTE NIEUWS. Schrijver van een artikel genaamd, De Chinees die Gents sprak ter gelegenheid van een landing met mijn 747-400 in Brussel Nationaal EBBR. | |
| |
|
| Foto, courtesy Herman DE WULF CP13 Super Emeraude OO-PLS |
| | Foto, courtesy Herman DE WULF CP13 Super Emeraude OO-NSP |
| | Foto, courtesy Herman DE WULF Herman kwam dikwijls als piloot op de Piper Cherokee OO-JPD |
|
|
|